Ordblindhed

Sådan spotter du ordblindhed:


Der findes ikke et enkelt tegn, som viser, om et barn er ordblind. Barnet kan have haft tidlige sproglige vanskeligheder. Det kan have meget svært ved at lære bogstaverne. Måske læser barnet usikkert og gætter for meget eller lærer teksten udenad i stedet for at læse.
Barnet prøver måske også at undgå at læse og skrive.
Det kan også være, at barnet læser nogenlunde, men at det kan være svært at forstå, hvad han eller hun skriver. Ordblinde har svært ved at lære at bruge det alfabetiske system, og de har svært ved at sætte de rigtige lyde på bogstaver, så de danner ord og mening.
Det viser sig især, når man beder dem om at læse vrøvleord, de ikke har set før – for eksempel ord som sak, blæf og halibut.
Et andet kendetegn er, at mange af de fejl, ordblinde laver, når de læser eller skriver, ikke stemmer overens med de mest almindelige regler for sammenhængen mellem bogstaver og lyd.
Ordblindes vanskeligheder virker ofte uventede i forhold til den alder, de har, og hvad de kan på andre områder. Ofte, men ikke altid, er der andre i familien med læsevanskeligheder, som på trods af god begavelse har haft svært ved at lære at læse og skrive.


Kilde: Ordblindeinstituttet og Videnscenter for ordblindhed

Tegn på risiko for læsevanskeligheder


Børnehaveklasse:

· Vanskeligheder med at rime
· Vanskeligheder med at huske bogstaver eller tal
· Vanskeligheder med at opdele ord i mindre dele og arbejde med lydene i et ord
· Vanskeligheder med at huske ord
· Forsinket sprogudvikling eller udtalevanskeligheder
· Dårligt ekspressivt sprog
· Sparsom interesse for - og problemer med at lære bogstaver
· Ringe lyd/bogstav kendskab
· Ringe opmærksomhed i forhold til fonemer


1. og 2. klasse:

· Vanskeligheder med at lære alfabetet og omsætte bogstav til lyd og bogstavfølger til ord
· Vanskeligheder med hurtigt at genkende ord i læsning
· Vanskeligheder med stavning
· Manglende angrebsteknikker i forhold til ord
· Vanskeligheder med at lære tabeller og løse matematikopgaver


Pædagogisk indsats:
· Sprogstimulering
· Dialogisk oplæsning
· Børnestavning
· Arbejde med de tre alfabeter
· Fokus på læse-/lytteforståelsesstrategier
· Inddrage it i undervisningen
· Oplæsnings- og skriveprogrammer
· Arbejde multimodalt


PPR´s medvirken:

· ABC intervention ud fra en systemisk tænkning
· Konsultativ bistand og rådgivning i dialog med skole og forældre
· Samarbejde med Kompetencecenteret på skolen
· Formidling af ny specialpædagogisk viden
· Evt. en specialpædagogisk vurdering med forslag til pædagogisk praksis på baggrund af fx skoleudtalelse, prøver/tests, psykologisk vurdering.


Mellemtrinnet 3. – 6. klasse:

· Læser meget langsomt og upræcist i alle fag
· Vanskeligheder med at stave
· Vanskeligheder med at formulere sig skriftligt
· Vanskeligheder med at lære fremmedsprog
· Nederlagsfølelse og evt. sociale problemer
· Undgår læsning
· Undgår skrivning eller skriver langsomt
· Problemer med at resumere tekster
· Problemer med at besvare åbne spørgsmål til tekster
· Ringe korttidshukommelse
· Problemer med at tilpasse sig nye læsesituationer eller strategier
· Kan misforstå information
· Utilstrækkeligt ordforråd pga. manglende læseerfaringer
· Mangelfulde afkodningsstrategier ved nye ord


Pædagogisk indsats:

· Sprogstimulering
· Særlig tilrettelagt undervisning i læse- og stavestrategier
· Fokus på læse-/lytteforståelsesstrategier
· Kvalificerende it
· Multimodal læsning
· Træning i brug af kvalificerende it-programmer. Fx ud fra Dansk med it af Margit Gade.
· Skabeloner på: www.fmb.dk/kompit fra Kompensatorisk it af Margit Gade
· Netbibliotek for ordblinde: www.nota.dk
· Materialebasen for læsesvage elever. Indscannet undervisningsmateriale.
· www.e-reolen.dk (bibliotekernes udlån)


PPR´s medvirken:
· ABC intervention ud fra en systemisk tænkning
· Konsultativ bistand og rådgivning i dialog med skole og forældre
· Samarbejde med Kompetencecenteret på skolen
· Formidling af ny specialpædagogisk viden
· Evt. en specialpædagogisk vurdering med forslag til pædagogisk praksis på baggrund af fx skoleudtalelse, prøver/tests, psykologisk vurdering.


Udskolingen 7. -9. klasse:
· Læser meget langsomt og upræcist i alle fag
· Vanskeligheder med at stave
· Vanskeligheder med at formulere sig skriftligt
· Vanskeligheder med at lære fremmedsprog
· Nederlagsfølelse og evt. sociale problemer
· Undgår læsning
· Undgår skrivning eller skriver langsomt
· Problemer med at resumere tekster
· Problemer med at besvare åbne spørgsmål til tekster
· Ringe korttidshukommelse
· Problemer med at tilpasse sig nye læsesituationer eller strategier
· Kan misforstå information
· Utilstrækkeligt ordforråd pga. manglende læseerfaringer
· Mangelfulde afkodningsstrategier ved nye ord


Pædagogisk indsats:
· Sprogstimulering
· Særlig tilrettelagt undervisning i læse-/stavestrategier
· Fokus på læse-/lytteforståelsesstrategier
· Kvalificerende it
· Multimodal læsning
· Træning i brug af kvalificerende it. Fx ud fra materialet: Dansk med it af Margit Gade
· Skabeloner på: www.fmb.dk/kompit
· Netbibliotek for ordblinde: www.nota.dk
· Materialebasen for læsesvage elever. Indscannet undervisningsmateriale.
· www.e-reolen.dk (bibliotekernes udlån)


PPR´s medvirken:
· ABC intervention ud fra en systemisk tænkning
· Konsultativ bistand og rådgivning i dialog med skole og forældre
· Samarbejde med Kompetencecentret på skolen
· Formidling af ny specialpædagogisk viden
· Evt. en specialpædagogisk vurdering med forslag til pædagogisk praksis på baggrund af fx skoleudtalelse, prøver/tests, psykologisk vurdering.


Test som kan bidrage til at uddybe elevers læringspotentiale findes under overskriften "faste tiltag" her på bloggen.

Indsats

Forebyggende Fokus på centrale komponenter i undervisningen, som fremmer sproglig opmærksomhed og læse-/skriveudviklingen for alle børn. Organisering i form af differentiering og fleksibel holddannelse, samt kollegial sparring og rådgivning fra læsevejleder.


Foregribende

En målrettet indsats for elever, der vurderes som værende i risiko for at udvikle læsevanskeligheder. Yderligere differentiering og holddannelse kan være relevant og ligeledes rådgivning fra læsevejleder, Kompetencecenteret og PPR. Under den foregribende indsats henvises til PPR´s ABC intervention på niveau A og B. Fokus rettes mod de ressourcer og potentialer, som kan bidrage til at optimere læringsmiljøet i klassen for elever i læsevanskeligheder.


Indgribende

En målrettet indsats for elever, som på trods af en forebyggende og foregribende undervisning, stadig har svært ved at udvikle funktionelle læse- og skrivefærdigheder. Læsevejleder/andre vejledere/lærere fra Kompetencecenteret og lærerteamet udarbejder i fællesskab en plan for elevens undervisning. Eleven og forældrene inddrages i videst muligt omfang. Elever med særlige behov er også elever med almene behov, og det er i en balance mellem det almindelige og det specielle, at disse elever skal undervises. Derfor er der et samspil mellem de individuelle læringsmål og fælles læringsmål.

Under den indgribende indsats henvises til PPR´s ABC intervention på C niveau. Det antages, at en pædagogisk psykologisk vurdering kan skabe grundlag for nye initiativer til den inkluderende praksis på skolen.


Den nationale ordblindetest

Testen kan tages fra 3. klasse, hvis der er usikkerhed om, eleven er ordblind. Både forældre og lærere kan bede om at få foretaget testen på en elev, Testen tages altid i foråret fra marts til juni måned af læsevejlederen. Der testes kun én gang i hele skoleforløbet. Testen gemmes i 15 år i et lukket system, hvor kun testvejledere på uddannelsesinstitutioner har adgang via nem-id eller Unilogin, og forældrene skal skrive under på, at testen må tages uanset, om det er dem, der beder om at få testen taget.
Hvis en elev testes "ordblind" eller "usikker fonologisk kodning", skal elevens lærere, forældre og eleven udfærdige "Handleplan for elever i skriftsproglige vanskeligheder", der skal evalueres efter en aftalt periode.


Handleplan for elever i skriftsproglige vanskeligheder 


Skabelon til 1. forældremøde og præsentation af handleplan - klik denne linie for at åbne word-dokument.


Herunder er forslag til hvordan mobiltelefonen kan være en hjælp i dagligdagen til ordblinde


F.eks. kan man på en Android under Indstillinger > Hjælpefunktioner, slå tekstoplæsning til, og tilsvarende på en Apple enhed under Indstillinger > Generelt > Tilgængelighed > "Tale, slå Læs det valgte op" til. Dette gør det muligt at få læst skærmindhold op, f.eks. også markeret tekst fra internettet.
Ligeledes kan man installere og bruge Google oversæt, med hvilket man kan tage billeder af en tekst i sine omgivelser og herefter markere det, man vil have "analyseret" og læst op. Google oversæt kan også hentes til Apple enheder.
I øvrigt kender de fleste af os til, at telefonens tastatur hjælper med ordforslag. Nogle tastaturer er dog nummeret smartere, idet man kan diktere ved hjælp af en mikrofonknap, hvorefter éns ord oversættes til tekst. Der er mange tastaturer, som rummer disse funktioner, men man kan nævne bl.a. Swiftkey og Swype.

Her finder du i øvrigt en folder om hvordan mobilen kan hjælpe med læsning. Klik på linien for at åbne pdf-dokument.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar