En god læsefærdighed består helt overordnet af to hovedkomponenter, nemlig afkodning og læseforståelse.
Afkodning forstået som den færdighed, der sætter læseren i stand til at se, at krusedullerne på papiret repræsenterer bogstaver, at bogstaverne har hver deres navne og lyde, og hvis man sætter lydene sammen, opstår der ord – ord vi genkender fra det talte sprog.
Når læseren opnår en forståelse af det, han afkoder, er der tale om en egentlig læsning.
Læsning er:
at forstå skrevne meddelelser
at genskabe et
forestillingsforhold på basis af identifikation af tekstens ord og
forhåndskendskab til tekstens begrebsverden
(Udvalget til forberedelse af national
handlingsplan for læsning)
Den interaktive læsemodel illustrerer, hvor mange
delelementer der har betydning for læserens udbytte af det læste.
Forklaring til modellens enkelte elementer:
¨
Bogstav/lydkendskab (grafem- fonemkendskab) har
direkte med afkodningsfærdigheden at gøre. Hvis læseren skal bruge for megen
energi på at afkode, går det ud over den centrale, meningsskabende funktion.
¨
Ordkendskab dækker både de ord læseren har
lagret i sin hukommelse samt de parate ordbilleder, han har. En læser med et
stort ordforråd, får et meget større udbytte af en tekst, end en læser med et
lille ordforråd.
¨
Hukommelse for tekst hjælper læseren til at
sætte tekster i relation til tidligere læste tekster.
¨
Metabevidsthed er læserens opmærksomhed på
egne tankeprocesser. Det er bevidsthed om, hvornår man forstår, det man læser,
og hvordan man ændrer strategi, hvis man ikke forstår det, man læser.
¨
Viden om verden dækker den forståelse læseren
har af sin omverden.
¨
Viden om sprog indbefatter læserens kendskab
til tekstens opbygning (syntaks), tekstens indholdsmæssige betydning (semantik)
samt enkeltords egentlige betydning i den sammenhæng, de forekommer i
(pragmatik).
¨
Viden om tekster hjælper læseren til at kunne
gennemskue teksttypen. Dette har stor betydning for, hvilken læsemåde og hvilke
læseforståelsesstrategier det vil være hensigtsmæssigt at anvende.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar